Laddar

VANLIGA FRÅGOR / FAQ


Här har vi samlat de vanligaste frågorna som vi brukar få från våra kunder.

Titta gärna omkring vad andra frågat om tidigare, ifall det är något som är oklart för dig.
Om du inte hittar svar på din fråga så kontakta oss gärna så skall vi hjälpa dig.



1. Jag har inte skapat ett kundkonto, kan jag ändå logga in och se min orderhistorik?

Ja, det skapas ett kundkonto i botten på systemet när ordern läggs som du kan logga in på om du anger samma e-postadress som du använde när du gjorde din beställning.

Gå till "Mina Sidor" och välj glömt lösenord, och ange samma epostadress som vid beställningen. Du får då ett nytt lösenord på din e-postadress.
Klicka här för att komma till formulär för "glömt" lösenord »

2. Jag har försökt ett flertal gånger att få nytt lösenord skickat, men jag får inget mejl?

Kolla din spam-mapp, den kallas även för skräppost i en del mejlprogram.
Kontrollera så du har angivit korrekt e-postadress. Annars kontakta kundtjänst och uppge kundnummer eller ordernummer så kollar vi manuellt vilken e-postadress du angav när du la din order.

3.  Vart hittar jag "Mina Sidor"?

Du hittar "Mina Sidor" längst upp till höger och i menyn längst ned till vänster.
Klicka här för att komma direkt till "Mina Sidor" »

4. Har ni fraktfritt?

Ja, vi har fri frakt vid avhämtning på vårt butikslager i Skövde.
Alla order som skickas ut har rabatterade fraktpriser. Du ser fraktkostnaden i kassan när du plockat i det du vill köpa. Priset varierar beroende på vikt och volym, samt om du vill ha det levererat hem eller om du vill hämta hos ombud.

Bor du i Danmark kostar frakten från 79 DKK och uppåt, om du bor i Finland kostar frakten från 8 EUR och uppåt.

5. Vad är lägsta gräns på order för att beställa?

Ordervärdet måste vara på 99 kr.

6. Kan jag komplettera min beställning?

Ja, det går alldeles utmärkt med att komplettera din order, fram tills dess att vi inte skickat den.

Du lägger en ny beställning i vår webbshop och anger samma kunduppgifter eller loggar in.
Du får då valet att lägga ordern som en tilläggsbeställning (eller som en helt ny fristående beställning) i kassan.

7. Hur kan jag se om ni skickat min beställning?

Du kan se status på din beställning om du loggat in på "Mina Sidor" och tittar på fliken beställningar.

8. Varför har jag har fått min faktura på mejlen men inte leveransen?

Vi skickar fakturan samtidigt som sändningen går från oss.
Mejlen kommer fram direkt och sändningen tar någon dag att utföra för transportbolaget.

9. Kan jag ändra eller avboka min beställning?

Ja, för att av ändra eller avboka din order måste du kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt. Så länge inte din order har lämnat vårt lager kan vi ändra den.
Skicka oss ett mejl genom att svara på din orderbekräftelse. Skriv "ÄNDRA" eller "AVBESTÄLL" i rubriken på mejlet så höjs möjligheten att vi ska hinna hantera ditt ärende innan din order packas.

När din order väl är skickad från oss kan vi tyvärr inte ändra eller avboka den utan att det medför kostnader för dig.


10. Kan jag följa eller spåra vart min beställning är någonstans när ni har skickat den?

Ja du kan spåra din beställning via speditörens system genom att klicka på Kollinr som finns på din beställning under "Mina Sidor" när den är skickad.
Gå till Mina Sidor, klicka på beställningar, klicka sedan på den order som du vill spåra och sedan klickar du på kollinumret. Du får då upp ett nytt fönster med transportinformation om denna sändning.

11. Är internetbutiken säker?

Ja, så säker den kan vara med dagen teknik. Alla sidor (inte bra kassan) ligger med en krypterad SSL-anslutning, samma som bland annat banker använder. Du ser det på adressen till butiken som börjar med https://
Vill du läsa mer så hittar du bra och enkel information på denna länk https://sv.wikipedia.org/wiki/SSL-certifikat.

12. Kan jag skicka min order på mejl eller telefon istället för att lägga ordern på webben?

Ja, men vi ser helst att du lägger ordern i vår webshop då vårt ordersystem är helt automatiserat.
Vi kan självklart hjälpa er och ta er beställning på telefon eller mejl, fast dessa ordrar kan dock ta något längre tid.
Du kan endast betala mot faktura vid telefonbeställning.
Du kan inte logga in och spåra orderhistorik eller söka din sändning.
Du når oss enklast på telefon under helgfri vardag på kontorstid.

13. Hur lång tid tar leveransen?

Finns produkterna du beställer i lager så tar det ca 2-5 arbetsdagar. Alltså helgfria vardagar, inte lördagar och söndagar.
Vid större helger så kan det vara ytterligare något längre.

Du ser den beräknade leveranstiden på varje artikel under priset.

14. Vilket fraktbolag använder ni?

Vi använder oss av DHL och Postnord.

15. Vad innebär Service Point-sändning?

Mindre sändningar (ca 2-20 kg som inte är skrymmande) sändes med DHL Servicepoint och hämtas på utlämningsplats.
Uppge mobilnummer för SMS-avisering vid DHL Servicepoint sändningar.

De som väger mindre än ca 2kg skickas vanligen med Postnord som varubrev och levereras i din brevlåda.

16. Vilka betalsätt kan jag välja bland?

Hos oss har du följande betalalternativ: Kortbetalning, direkt betalning från swedbank, faktura och möjlighet att delbetala din vara med klarna.

17. Hur gör jag en reklamation?

Är någon vara skadad eller inte fungerar som den skall eller om du mottagit fel vara så fyller du i formuläret på "Mina sidor".
Vi får då den information vi behöver för att hjälpa dig.
Du blir sedan kontaktad av servicetekniker, som hanterar dessa frågor.

För reklamation av följande fabrikat så skall du använda dessa länkar för att få hjälp direkt av respektive generalagent:

För reklamation av produkter av märke Abilica, NordicTrack, Pro-Form, Nordic, Everlast, Sport Supply,
SKLZ, Redcord, Weider, Bowflex ska ni använda följande formulär:
Länk till formulär »

För reklamation av produkter av märke Master ska ni använda följande formulär:
Länk till formulär »



18. Jag har ångrat mitt köp, hur gör jag då?

Du fyller du i formuläret för byte/retur på ”Mina Sidor”.
Sedan skickar du oss den produkt som du vill återlämna enligt ångerätten och anger ditt returnummer i paketet.

19. Jag vill byta storlek på ett plagg som jag köpt, hur gör jag då?

  • Du fyller du i formuläret för byte/retur på ”Mina Sidor” och:

1. Snabbast hantering

  • Lägg ny beställning på samma produkt i rätt storlek.
  • Ange i kassan under ”Kommentar till kundtjänst” Byte finns registrerat.
  • Vi lägger med retursedel tillsammans med den nya beställningen.
  • Så snart vi mottagit returen från dig så återförs betalningen. Även eventuell fraktkostnad om ordern inte uppkom till fraktfrigräns.
    Kräver att du bor inom sverige.

Eller

2. Vill du inte ligga ute med betalning eller höjd kredit hos klarna under tiden för bytet

  • Ange i samband med att du registrerar bytet vilken storlek du vill byta till och att vi skall mejla dig retursedel.
  • Retursedel skickas till din registrerade e-mailadress.
  • Så snart vi mottagit returen från dig så skickas det nya plagget/skorna ut till dig i den storlek som du angav på registreringen.
    Kräver att du bor inom sverige.

För att kunna godkänna byte så är det en förutsättning att varan som skall returneras ej hanteras i större omfattning än som varit nödvändigt för att prova dess storlek.
Produkten skall alltså inte ha använts och samtliga etiketter skall finnas kvar.


20. Vad kostar frakten för mig när jag vill byta storlek på plagget jag köpt?

Det kostar dig inget att skicka tillbaka plagget för att byta storlek. Vi skickar dig retursedel där vi betalar frakten för returen och sedan skickar vi dig rätt storlek, också utan ta betalt för fraktkostnaden.

21. Varför kan jag endast nyttja bytesrätt för kläder och skor?

Bytesrätt är inte något som är reglerat enligt lag utan vi finner det naturligt att erbjuda mera än vad lagen säger och erbjuder fraktfria byten på kläder och skor i 14 dagar.
Det är ju inte alltid att stoleken är vad man förväntat sig. För att underlätta får du fri returfrakt och fri frakt vid byte av storlek på köpta kläder och skor. Självklart kan du även byta färg i de fall det förekommer, om den inte motsvarat din förväntning.

Andra produkter som inte är kläder och skor ur vårt sortiment har oftast ganska höga fraktkostnader. Fraktkostnaderna har redan subventionerats i samband med försäljningen och dessa produkter vilka oftast också är hårt prisutsatta genom konkurrensen vilket gör att vi inte kan erbjuda denna möjlighet för dessa produkter.

22. Vem betalar returfrakten?

Du som kund väljer själv fraktmetod och hur du vill returnera produkter du skickar tillbaka enligt ångerrätten. Du står för denna kostnad.
Är det en retur av produkt på grund av reklamation/reparation eller så brukar vi oftast stå för denna kostnad. Varierar lite beroende från ärende till ärende. Detta efter dialog med servicetekniker.
Vill du byta storlek eller färg på kläder eller skor så står vi för fraktkostnaderna och skickar dig fraktsedlar.

23. Hur lång ångerrätt har jag?

Du har 14 dagars ångerfrist vid distanshandel. Du skall alltså meddela oss om att du vill nyttja din ångerrätt senast 14 dagar efter det att du mottagit den.

24. Varför måste min retur vara oskadad?

För att vi skall kunna återbetala det pris som du betalat för produkten. Har den inte har samma värde när vi får tillbaka den så kan vi inte sälja den till ordinariepris. Produktens värde sjunker om den är använd eller har trasig butikspackning. De flesta kunder vill inte ha en begagnad vara till fullpris.

Självklart får du hantera produkten i den omfattning än som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

25. Jag kan inte registrera mitt byte/retur/reklamation?

Jag misstänker att du har en order som består utav en produkt och eller kanske har missat instruktionen om att markera produkten du skall returnera, se bilden.

Markera produkten du skall returnera!

26. Vad anger jag som kontonummer för återbetalning vid retur då jag har betalt med klarna faktura?

Du behöver inte uppge något kontonummer. Räcker om du skriver "klarna" i fältet för konto.

27. Vad är skillnaden på leveransadress och fakturaadress?

Leveransadressen är den adress som vi skickar din beställning till.
Om du vill kan du ha flera olika leveransadresser på din kundprofil, till ex. jobb eller sommarstuga. Du hittar din kundprofil under ”Mina Sidor”.

Fakturaadressen är den adress som vi skickar fakturan till, om den skulle skickas med brev. Vi skickar alla fakturor med mejl om du inte meddelar annat.

28. Varför är min beställning fortfarande "under behandling"?

Väldigt svårt att svara allmänt på men det vanligaste är att du kan beställt en produkt som har något längre leveranstid. Du ser den beräknade leveranstiden på produkten ovanför priset på produktsidan.

29. Varför ändrar sig leveranstid på produkten som jag tittar på?

Produkten har olika leveranstid beroende på om den finns i lager eller om den är påväg in.
Har den statusen "Beställd hos leverantör" så räknas antalet arbetsdagar ner mot det datum som produkten beräknas finnas 
tillgänglig.

30. Jag har förstått att produkter av gummi kan dofta, varför?

Det förkommer att gummiviktskivor, gummihantlar och skyddsmatta av rågummi, doftar gummi.
Detta varierar ju så klart lite mellan de olika exemplaren beroende på hur lång tid som har gått sedan den producerades.
Ju längre tid de legat på lager hos oss desto mindre luktar de.
Gummi är ett naturmaterial så det beror ju lite på hur länge det hunnit torka…Samma sak som med alla gummiprodukter som inte är blandade med returgummi eller plast.

31. Vad är leasing?

I grunden kan man säga att leasing är en slags långtidshyra. Leasegivaren, Siemens Financial Services, köper utrustningen av oss och överlåter sedan hela nyttjanderätten dig. Själva överlåtningen sker genom att båda parterna godkänner leasingavtalet.

Genom att leasa, kan du undvika att binda upp några kontanta medel och du får då en kostnad som är avdragsgill och enkel att budgetera.

32. Hur gör jag för att lägga beställning för att leasa eller hyra av er?

Kontakta oss på telefon 0500-428700 växelval 3. Eller kontakta oss på mejl så tar vi fram en kalkyl på den utrustning som ni önskar »

33. Kan jag leasa eller hyra av er?

Ja, om du är näringsidkare (registrerade hos Bolagsverket) eller om du beställer för den offentliga sektorn.

34. Kan jag leasa eller hyra av er som privatperson?

Nej tyvärr. Det är endast hos Bolagsverket registrerade näringsidkare och den offentliga sektorn kan leasa eller hyra utav oss.

35. Jag hittar inte Teleköpsprodukten som ni hänvisade mig till?

Du hittar den om du söker på teleköp, eller klickar på denna direktlänk »

36. Jag har beställt handskar, och det står bara Antal 1 på orderbekräftelsen?
   På sidan står det "ett par handskar" vilket jag vill ha.

Alla handskar säljs parvis (precis som skor) så handsken du beställt kommer levereras med en höger- och en vänster- handske, alltså 2 st handskar.

37. Kan jag få hemleverans på en mindre sändning som brukar skickas till ombud?

Ja, du kan använda fraktmetoden "Hemleverans" oavsett vad du vill köpa så skickar vi din order till den leveransadress som du uppgivit. Dock blir det något dyrare än om du hämtar hos ombud. Du ser fraktkostnaden i kassan och kan välja den fraktmetod du önskar.





Om du inte hittar svar på din fråga så kontakta oss gärna så skall vi hjälpa dig.